Øistein Thurman

1922 – 1988

Representert med mange bilder: i korridor 1. ett, i gangen tv-stua/kjellerstua og i galleriet.

Øistein Thurman var talsmann for den abstrakte modernismen i Norge og malte selv fargerike nonfigurative bilder. Thurman var født i Halle i Tyskland, men flyttet med sin familie til Bærum som seksåring. Store deler av sitt liv bodde han og arbeidet i Italia. I 1968 flyttet han og hans kone, som også var kunstner, til Taormina på Sicilia for godt. Det er der han trolig malte de fleste av akvarellene som er i Montebellos eie. 

På Sicilia endret Thurman malestil. Fra å male nonfigurative bilder, malte han der abstraherte figurative motiver med utgangspunkt i Sicilias natur og folkeliv. Spesielt var han opptatt av naturens skiftende lys og fargespill. 

Ofte malte han vulkanen Etna, slik en rekke av akvarellene i Montebellos eie viser: «Flere ganger har jeg vært oppe og sett den glødende lavastrømmen på Etna – på tre meters hold. Det gjør et fenomenalt inntrykk. Solen er voldsom her, tørken enorm og livet for fattige bønder i primitive småbyer, som klamrer seg til fjelltoppene fra gammelt av, er utrolig hardt og enkelt. Faktisk er det skremmende vilt – her er urkrefter vi ikke kommer i kontakt med i vår vestlige sivilisasjon ellers…» (Thurman i Erik Egeland,1989).

Akvarellene fra Sicilia vibrerer av lys, atmosfære og farger: Sterk oransje, gul, rødt og blått. Med sikker, rask og våt pensel frembringer han et perfekt samspill mellom det spontane og det kontrollerte. Han lar den våte fargen få fritt spillerom på papiret, samtid som detaljer i landskapet er tegnet opp med pastell eller malt med pensel. Flere av bildene bærer navnet Aurora – morgenrødens gudinne. «Aurora» fungerer som en god beskrivelse på fargespillet vi finner i flere av Thurmans akvareller og kanskje var det slik Thurman opplevde den Sicilianske naturen fra vinduet i ekteparet hus? 

Tekst er utarbeidet av museumspedagog Hilde Fauskerud, Lillehammer kunstmuseum – 2014