Inger Sitter

1929 – 2015

Representert med bilde i galleriet.

Maler, grafiker og tegner Inger Sitter er mest kjent for sine nonfigurative arbeider. Hun blir betraktet som en viktig foregangskvinne for innføringen av det modernistiske formspråket i Norge etter krigen.

I Sitters litografi, uten tittel (u.å), er det vanskelig å tolke hva motivet viser til. Komposisjonen i nyanser i brunoransje farger kan minne om en skulptural abstrakt u-form som er snudd på hodet og plassert midt i billedrommet. I formens sentrum kan vi skimte et hvitt felt. 

Til tross for arbeidets nonfigurative karakter gir motivet assosiasjoner til naturens organiske former, som fjell og svaberg. Selv om Sitter har bodd i Frankrike store deler av sitt liv, har kystlandskapet og svabergene i Vestfold vært utgangspunkt for mange av hennes motiver; «Jeg tar på dem og vet at jeg ikke han sette spor. Samtidig vet jeg at de er formet og slipt av det myke vann. Det er da man fornemmer noe av dimensjonene og kreftene og evigheten i naturen… I naturen finnes alt, den er min beste modell.» (Niels Chr. Geelmuyden m.fl, 2009). 

Det er altså de grå svabergene og hvordan stein, vann og is har formet og blankskurt svabergene gjennom tiden, hun er inspirert av.

Nesten slik rynker i ansiktet viser til levd liv, er svabergets formasjoner og furer et uttrykk for vannets eroderinger og naturens spor over lang tid. 

På samme måte som det nakne svaberget appellerer til berøring, gir Sitters malerier oss en trang til å stryke hånden over bildeflaten for å kjenne dets tekstur og formasjoner. Å stryke hånden over svaberget er som å kjenne på tiden, evigheten og naturens kraft til å forme og forandre. Det er nesten som om hun har tatt ut et fragment av naturen, løsrevet det fra de omkringliggende omgivelser og betraktet det på nært hold. Slik blir erfaringen fra naturen abstrakt og ender opp som kun sammensatt av former og linjer, slik vi kan se det i litografiet.

Sitter ble for alvor opptatt av grafikken på 1950-tallet da hun var eleve hos Stanley Hayters grafikkskole, Atelier 17 i Paris. Hayters sidestilte grafikken med maleriet men som ulike måter å uttrykke seg på. Sitter likestiller også de to teknikkene i sitt kunstnerskap. 

Tekst er utarbeidet av museumspedagog Hilde Fauskerud, Lillehammer kunstmuseum – 2014